Minicollege hardlopen

Hardlopen is een populaire sport. Je trekt sportkleding en een paar hardloopschoenen aan en je bent onderweg! Hardlopen is echter ook een blessuregevoelige sport. In dit minicollege helpt Dabwiso je op weg om blessures zo veel mogelijk te voorkomen.

Opbouwen van belastbaarheid = voorkomen van blessures  
Hoe zit dat met het opbouwen van je training? En hoe komt het dat je blessures ontwikkelt, terwijl je conditie die 5 kilometer al makkelijk aan kan? Hersteltijd en intensiteit is “the key”! Dabwiso Leesmakers legt in deze video uit hoe belangrijk dit is. Wil je aan de slag? Met dit loopschema bouw je een training goed op. Heel veel succes!

Oefening Hip Raise

Hardlopen is een blessure gevoelige sport. Gelukkig kunnen oefeningen helpen om blessures te voorkomen! Vragen over frequentie van de oefeningen, of heb je last bij het lopen? Neem contact met ons op voor een afspraak.

Hip Raise   
Ga staan op een verhoging met 1 been, waarbij andere been afhangt. De vrije bekkenhelft wordt nu omhoog bewogen waarbij deze hoger eindigt dan het bekken van het standbeen. Op het begin kan deze oefening rustig uitgevoerd worden, vervolgens mag er meer accent liggen op snelheid van omhoog bewegen(explosiever).

Hardloopoefening op een step

Ga staan op 1 been op verhoging/step, explosief wordt het andere been(zwaaibeen) naar voren gebracht. Eindig in loophouding met knie opgetrokken, waarbij bilspieren worden aangespannen en de romp rechtop gehouden wordt. Deze positie vervolgens 2 sec. vasthouden. Het zwaaibeen steunt bij deze oefeningen nooit volledig op de grond.

Hardloopoefening: uitdraai 1 been

Deze oefening voorkomt het naar binnen draaien van de knie. Heb je hier last van? Of heb je klachten bij/door het hardlopen? Neem contact op zodat we je goed kunnen begeleiden.

Uitdraai 1 been   
Oefening ter voorkoming van het naar binnen draaien van de knie. Stand op 1 been, andere knie opgetrokken. Draai naar buiten als 1 geheel, dus heup en schouders als blok. Accent op het standbeen; knie mag niet mee draaien, waardoor activiteit van de bilspieren.